1- ، dr_hassanabadi@khu.ac.ir
چکیده: (530 مشاهده)
ادبیات پژوهشی مستند کردهاند که نقص در کارکردهای اجرایی با مشکلات خواندن و درک مطلب همراه است و روشهای نوظهور مراقبۀ متعالی روشهای سادهتر و در دسترستری برای کاهش هزینههای مداخله در این گونه مشکلات محسوب میشوند. هدف مطالعه حاضر ارتقای مهارتهای خواندن از طریق بهبود مکانیسمهای اثرگذار شامل توجه انتخابی و بازداری با استفاده از تکنیکهای ذهنآگاهی و ساهاجایوگا در گروهی از دانشآموزان پایۀ پنجم ابتدایی با مشکلات تحصیلی و توجه بود. در یک طرح آزمایشی از نوع پسآزمون با پیگیری یکماهه 200 دانشآموز دختر و پسر از دو مدرسه داوطلب شرکت در مطالعه شدند که از بین آنها 60 دختر و 60 پسر با توجه به ملاکهای ورود و خروج برای مطالعه جداسازی شدند. این دخترها و پسرها جداگانه و به صورت تصادفی در سه گروه قرار گرفتند (در کل هر گروه 20 نفر دختر و 20 نفر پسر). در طول فرآیند مداخله گروه آزمایش اول برنامه ذهنآگاهی و گروه آزمایش دوم برنامه ساهاجایوگا را دریافت کردند و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. پـس از پایـان مداخلـه، هـر سه گـروه در مراحـل پسآزمـون و پیگیـری آزمونهای مهارتهای خواندن و توجه انتخابی d2 و استروپ جهت اندازهگیری بازداری را تکمیل کردند. نتایج آزمون تحلیل واریانس آمیخته نشان داد روشهای مراقبه متعالی موجب بهبود بیشتری در مهارتهای خواندن و کارکردهای اجرایی توجه انتخابی و بازداری دانشآموزان شد و با گذشت زمان اثر مداخله نسبتا پایدار باقی ماند. به علاوه، نتایج نشان داد مداخلۀ ساهاجایوگا در مقایسه با مداخلۀ ذهنآگاهی بر مهارتهای خواندن و توجه انتخابی موثرتر بود. اثر زمان و اثر متقابل زمان × گروه برای هیچ یک از متغیرهای وابسته معنیدار نبود. به نظر میرسد روشهای مراقبه متعالی میتوانند مداخلات مناسبتر و سهلتری در دسترس متخصصان حرفهای و غیرحرفهای در کاهش مشکلات یادگیری و به کارگیری مهارتهای تحصیلی باشند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/9/18 | پذیرش: 1402/10/17
ارسال پیام به نویسنده مسئول