دوره 14، شماره 1 - ( 5-1398 )                   جلد 14 شماره 1 صفحات 68-61 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- استادیار، گروه روان‌شناسی، دانشگاه پیام نور ، salizadehfard@gmail.com
2- کارشناس ارشد روان‌شناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران
چکیده:   (4204 مشاهده)
هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش تغییر درک زمان بر کاهش نشانه‌های اضطراب و افزایش خودکارآمدی کودکان کار است. این پژوهش نیمه‌آزمایشی با 20 نفر از کودکان کار داوطلب شرکت در برنامه‌ی درمانی- آموزشی انجام شد. پرسشنامه‌ی درک زمانی نوجوانان، سنجش خودکارآمدی و آزمون رگه‌ی اضطراب به‌عنوان پیش‌آزمون برای همه‌ی افراد اجرا شد. سپس افراد، 16 جلسه در برنامه‌ی آموزش تغییر درک زمان شرکت کردند. مقادیر پیش‌آزمون و پس‌آزمون گروه با روش آماری تحلیل کوواریانس مورد مقایسه قرار گرفت. نتایج نشان‌دهنده‌ی کاهش معنادار اضطراب و افزایش خودکارآمدی کودکان کار در مقایسه با خط پایه بود. این یافته‌ها اهمیت درک زمان و اثربخشی برنامه‌ی آموزش تغییر درک زمان را برای حل برخی از مشکلات کودکان کار مورد تأیید قرار می‌دهد.
متن کامل [PDF 878 kb]   (2096 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (1358 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/5/12 | پذیرش: 1398/7/13 | انتشار: 1398/12/4

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به روانشناسی معاصر،دوفصلنامه انجمن روانشناسی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق